marți, 28 ianuarie 2014

Cum procedăm cu copilaşii la Sfânta Biserică?

Este un subiect drag mie...şi  încerc să vorbesc mai mult din experienţa noastră.
Vrednicul de pomenire părintele Iustin Pârvu ne-a binecuvântat şi pot spune că am primit un canon de la el mai mult indirect. Acela de a educa copiii aproape de Sf. Biserică.

Incă de după botezul celor două gemene le-am dus mereu la Amin...aşa zic ele acum.
Apoi a urmat după 1 an jumate a trei fetiţă, la fel am procedat.
Nici nu vreau să-mi mai aduc aminte ce greu a fost, dar toţi trei (eu, soţul şi sora mea), cu ajutor de SUS, am izbutit cumva.
Plus mult ajutor din partea naşilor şi oamenilor dragi.

Dar anii au trecut, iar fetele sunt maricele şi încep tot mai mult să-şi spună cuvântul, părerile....
Am încercat să ţin cont de câteva reguli...multe din ele citite, altele de la pr. duhovnic iar altele învăţate pe pielea noastră.

  1.  La  Sf. Biserică nu luăm jucării, oricât de mult au insistat mereu, acum s-au obişnuit şi îşi lasă jucăriile să facă nani până ne întoarcem. Foarte greu ne este când ele întâlnesc copii care îşi iau "parcarea" de maşini prin toate buzunarele sau păpuşile... Noi le spunem la ureche că nu e frumos pentru că deranjează pe părintele când cântă şi pe oameni când se roagă.
Ele au înţeles şi nu mai avem discuţii pe tema jucăriilor. Dar în timp, cu multă perseverenţă. Şi mai ales RĂBDARE.

    2. Încercăm să le ţinem la Sf. slujbă atât cât simţim că pot ele, mai mult ieşim afară şi aşteptăm până la papa , Sf Împărtăşanie....pe care o aşteaptă cu mare nerăbdare. NU LE FORŢĂM CU NIMIC.
    
    3. Tot încetul cu încetul am eliminat şi mâncatul de dimineaţă, am început cu măr, biscuiţi, o bucată de pâine, apă, ca mai apoi să le eliminăm şi pe acestea pentru a putea lua Sf. Împărtăşanie.
Acum ştiu singure că mâncăm la Amin, apoi acasă ciorbiţă după care vine răsplata ceva bun

   4. Hăinuţele, fiind fetiţe încercăm tot timpul să le îmbrăcăm în fustiţe, dar când este ger le dăm costumele de ski.

   5. Ele duc lumânările în faţă, le place tare mult....afară tot ele le aprind...sunt lucruri mici pe care le atrag şi fac astfel acoodarea cu biserica mult mai uşoară.

   6. Consider că trebuie să-i ducem la mănăstiri şi de maici şi de călugări, astfel ei înţeleg mai bine ceea ce suntem noi. Fetelor le place tare mult la maici, nu au nicio problemă când le văd multe şi în negru. Iar de preoţi nu fug, contrar chiar, sar în braţele lor, dacă văd ele că noi îi cunoaştem.


Multe se mai pot spune despre dusul copiilor la Sf. Biserică. Eu am citit mult, am reţinut puţin şi fac şi mai puţin. Poate mai aveţi voi trucuri despre cum procedaţi cu ai voştri.

Ce probleme aţi întâlnit şi cum le-aţi rezolvat, poate aşa învăţăm mai multe.




5 comentarii:

  1. Nici eu nu-s deacord cu jucariile la biserica, mai nou acum nu vin cu masinute ci cu tehnologii si galagioase (telefoane sau tablete) ce sa invete copilul la biserica daca sta numai cu nasul in tableta si este atent ca sa dea gol in poarta? tot asa procedez si eu le soptesc sa fie atente la slujba, pina la impartasanie le tin in fata unde il opserva pe Parinte si unde este mai liniste, apoi dupa impartasanie ne mutam in spate, uneori le iau creioaene si foi ca sa stea in liniste astfel si copii cu jucarii se alatura lor si stau mai linistiti, mergem in rochite (modeste) mereu la biserica. Le-am invatat ca modestia e mai de pret decit o rochie impopotonata. Cum in biserica avem scaune (facint slujbele noastre ortodoxe intr-o biserica catolica) le-am invatat ca sunt pentru batrinele si le las sa fie in genunchi pe covoras (nu cu picioarele incrucisate de tipul indienilor) tot de pe la manastiri a invatat sa fie ingenuncheate cu capul plecat pe miini si vad eu ca se mai pun si stau asa linistite si se iau si altii copii din urma lor. De mincat nu maninca dimineata pina se impartaseste apoi se ia anafura ce li se da apoi dulciurile ce se impart in biserica. Cind venim in tara incercam sa face citeva zile pelerinaj pe la manastire unde se mai apropie si ele de tihna de acolo, si de blindetea monahiilor, tot pe la manastire invata sa manince si unele alimente care mie acasa mii greu sa le deprind :) Cam asa procedam noi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Taniusa sunt deacord cu tine, cred ca fetele tale sunt mai mari....si noi mergem pe aceste principii si sper sa fie pe drumul cel bun. Fetele noastre desi micute, isi iau singure pernute si se aseaza in genunchi .... invata de mici vazand la ceilalti, dar numai daca ii scoti din lumea lor, a jucariilor....altfel nu ai sansa.
    Te pup draga mea.

    RăspundețiȘtergere
  3. Fetitele noastre sunt mici (aproape 3 ani, 6 luni) si inca nu reusim sa stam in biserca la slujba, mai ales pentru ca e foarte foarte aglomerat. Poate o sa ne ajute Dumnezeu sa mai ajungem sambata dimineata la Sfanta Liturghie, sa stam in biserica si sa vedem ce se intampla acolo. Si noi incercam sa nu le luam jucariile la biserica - am facut exceptie doar in perioada in care Maria era foarte geloasa daca ieseam la biserica tinand-o pe Sofia in marsupiu. Atunci ii dadeam si ei un iepuras intr-o esarfa, sa aiba grija de el cum are mami grija de bebe. Mai departe ramane sa vedem

    RăspundețiȘtergere
  4. Ligia, noi evităm bisericile care sunt aglomerate sau mergem acolo unde este difuzor şi ascultăm de afara când e cald. Iarna mergem cel mai aproape la parohie.
    Dar încetul cu încetul se vor învăţa....Să ne ajute Dumnezeu pe toţi.

    RăspundețiȘtergere
  5. iti multumesc pt tema abordata. Eu nu am reusit sa fac niciunul din pasii vostri, corect ( la toate am gasit...alternative). Sper sa evoluam.

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...